Tekninen informaatio

Likaantumisen vaikutukset moottorissa

Polttoaine ja öljy ovat orgaanista ainetta. Kun ne palavat tai jätetään luontaiselle hajoamiselle alttiiksi, ne muodostavat likaa, joka tarttuu moottorin osiin:

  • EGR Venttiili
  • Lambda-anturi
  • Hydrauliset venttiilinnostimet
  • Venttiiliajoituksen säätöjärjestelmä
  • Suuttimet
  • Venttiilit
  • Männän päällinen
  • Männänrenkaat

Yli 20 vuoden ajan moottoreista on tullut yhä monimutkaisempia ja toleranssit ovat pienentyneet. Näiden vaikutuksesta pienkikin määrä likaa voi heikentää moottorin suorituskykyä.

Likaantuminen ja sen vaikutus polttoainetalouteen

Yleisin syy polttoainetalouden heikentymiselle on heikko polttoaineen palaminen.

Tämä aiheutuu yleensä eri ilmiöiden yhteisvaikutuksesta:

  • Likaantuneet suuttimet johtavat heikkoon polttoaineen syöttöön.
  • Likaantuminen männän päällä heikentää polttoaineen ja ilman seoksen asianmukaista sekoittumista palotilassa.
  • Lika männänrenkaissa ja venttiilin tiivistepinnoissa heikentää puristusta.

Miksi lika pitäisi poistaa?

Kun auto on uusi, moottorissa ei ole likaa ja polttoaineenkulutus on optimaalisella tasollaan.

Kun ajokilometrit lisääntyvät, eri komponentteihin kertyy likaa, joka aiheuttaa moottorin hyötysuhteen heikentymistä.

  • Polttoaineenkulutus kasvaa
  • Päästöt kasvavat
  • Suorituskyky ja käynnin tasaisuus alenee.

Jos likaantuminen poistetaan käyttäen Tec4-käsittelyaineita, suorituskyky palautuu, päästöt pienenevät ja polttoainetalous tehostuu.

Kuinka Tec4-käsittelyt poistavat likaantumisen?

Tec4 Oil System Cleaner on koostumukseltaan tiivis ja teknisesti edistynyt aine, joka on suunniteltu poistamaan epäpuhtaudet öljyjärjestelmästä turvallisesti ja tehokkaasti.

Tuote yhdistää neljää teknologiaa:

  • Parantaa öljyn juoksevuutta
  • Neutraloi happoja
  • Puhdistaa likaa
  • Sitoo irronneen lian itseensä

Kun tuotetta lisätään vanhaan öljyyn, se neutraloi heti kampikammioon kertyneet hapot, lisää juoksevuutta mahdollistaen puhdistusaineiden liottaa lian pois turvallisesti:

  • Kampikammiosta
  • Männänrenkaista
  • Muuttuvasta venttiiliajoituksen säätöjärjestelmästä
  • Hydraulisista venttiilinnostimista

Nämä haitalliset liat sidotaan puhdistusaineeseen, joka turvallisesti poistuu vanhan öljyn mukana.

Puhdistusprosessin lopussa moottoriin jää vähemmän vanhentunutta öljyä, joka on happamuudeltaan neutraalia, jolloin uusi öljy pysyy puhtaana pidempään.


Tec4 Petrol System Cleaner ja Tec4 Diesel System Cleaner ovat hyvin tiivis seos palamattomia puhdistusaineita, voiteluaineita ja happamuuden neutraloijia, jotka toimivat sekä nestemäisinä että kaasuina.

Nestemäisenä ne:

  • Puhdistavat ja voitelevat polttoainepumppua, polttoaineputkia ja suuttimia
  • Puhdistavat ja voitelevat imuventtiilejä

Kun tuote siirtyy palotilaan, se hajoaa ja jatkaa puhdistamista:

  • Männän päällisessä ja männän renkaissa
  • Pakoventtiileissä
  • Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmässä (EGR)
  • Lambda-antureissa

Likaantuminen sidotaan aineeseen, joka turvallisesti poistuu pakokaasun mukana.